Energie

Gepubliceerd: 11 - 01 - 2024

Heb je nou alweer dienst?

“Dienst: handeling waarmee je iem. van nut bent: iem. een dienst bewijzen;” – De Dikke van Dale

Dienst, het is bij ons een terugkerend onderwerp. Met betrekking tot de operationele aansturing heb je eens in de drie weken dienst. De vraag uit de titel van deze bQuote is dan ook een veel voorkomende vraag van mensen uit mijn omgeving. Om wat meer duidelijkheid te geven wat zo’n dienst nu inhoudt, neem ik jullie graag eens mee in de week van een Energie Manager.

Maandag
Het is maandag, we mogen weer! Het is een druk weekend geweest, maar ik ga vol frisse energie naar ons – pas verbouwde – kantoor. Al snel ga ik met mijn team in overleg. Ik neem vandaag namelijk de dienst over van een van mijn collega’s. In dit overleg nemen we het weekend door en worden de bijzonderheden die spelen bij de verschillende klanten doorgegeven. Deze week ben ik verantwoordelijk voor de in- en verkoop van elektra op de dagmarkt (bieding) en aansturing voor onze klantengroep. Nadat de dienst is overgedragen, start ik snel met het invoeren van de bieding. Deze moet namelijk voor 10.30 uur ingevoerd zijn voor de gehele klantengroep. Verder heb ik vandaag nog een overleg staan, waarin wij met alle Energie Managers de te volgen strategieën bepalen en bespreken. Ook kijken wij terug naar wat ons de afgelopen periode is opgevallen op de energiemarkt.

Dinsdag
Vandaag start ik de dag met doen van de instellingen. Voor alle klanten voer ik in het systeem in hoe laat wij de WKK aan en uit willen hebben. Dit gebeurt op basis van de in- en verkoop die wij op maandag hebben ingevoerd. Daarna ga ik verder met het doen van de bieding voor woensdag. Hier komt veel bij kijken: Wat is de weersvoorspelling voor morgen? Wil de klant belichten? Wat is de verwachting van de stroomprijs voor morgen?

Dinsdag data dag noem ik het ook wel. Ik zorg ervoor dat alle data wordt opgehaald van verschillende locaties en wordt samengevoegd in ons datawarehouse. Met deze data vullen wij diverse managementrapportages die de klant meer inzicht geven in onder andere energiezaken, arbeid, omzet en productie.

Woensdag
Wanneer we kijken naar het weer, lijkt het een minder goede dag te worden dan gisteren voorspeld. “Ik wil eigenlijk toch wat langer doorbelichten” is wat ik van een van mijn klanten te horen krijg wanneer ik ’s ochtends bezig met het doen van de instellingen en het invoeren van de biedingen. Daar hebben wij Intraday voor; een markt waarop wij op de dag zelf nog elektra kunnen handelen. Na overleg met de klant zorg ik ervoor dat er vandaag wat langer belicht kan worden. Morgen staat er een overleg op de planning, dus ’s middags start ik alvast met de voorbereidingen hierop.

Donderdag
Ik ben goed voorbereid op het overleg met de klanten uit een van onze klantengroepen. In dit overleg bespreken wij verschillende energiezaken die van belang zijn, waaronder de gebeurtenissen en prijsvorming op de energiemarkt. Ook bespreken we de uitkomst van de strategie die wij afgelopen periode hebben gehanteerd, maar kijken ook juist vooruit naar de toekomst en wat wij verwachten voor de komende periode. Daarnaast duiken we in de managementrapportages met de klanten. Zo komen we vaak tot nieuwe inzichten en actiepunten voor de toekomst.

Mijn collega Sam heeft voor de lunch lekkere broodjes besteld. Tijd om met het hele bQurius team gezellig te lunchen vandaag!

Vrijdag
Vandaag staat er een individueel overleg met de klant op de planning. Zo kunnen we nóg dieper ingaan op de zaken die bij deze klant spelen op locatie. We zoomen in op de begroting en hoe deze voor de komende jaren gevuld moet worden. Doordat de klant heeft geïnvesteerd in LED, moeten we de begroting iets aanpassen. Zodra ik terug ben op kantoor, ga ik direct aan de slag met het doorvoeren van deze aanpassingen. Aan het einde van de werkdag is het alweer tijd voor de vrijmibo, waarbij ik de week gezellig afsluit met mijn collega’s.

Weekend
Eindelijk, weekend! Maar ik moet nog wel beschikbaar zijn voor onze klanten tijdens mijn dienst. Zowel de teelt als de bewegingen op de elektramarkt gaan de hele week door, ook in het weekend. Dit betekent dat ik mijzelf bezig zal moeten houden met de instellingen van de WKK’s en het inbieden voor de opvolgende dag. Veel instellingen kunnen wij van tevoren al goed zetten, maar de elektramarkt verandert per minuut (!), waardoor het van belang is om op de dag zelf ook alles met een schuin oog in de gaten te houden. In het weekend bezoek ik graag een wedstrijd van mijn favoriete voetbalclub. Eén van mijn collega’s is uiteraard bereid om een oogje in het zeil te houden. Zo helpen wij elkaar om ook in het weekend gewoon leuke dingen te kunnen doen naast het werk. Op maandag draag ik de dienst met een gerust hart over aan mijn collega. Mijn dienstweek zit erop. Uiteraard staat er ook een mooie vergoeding tegenover een dienst, waarbij we kunnen kiezen uit drie opties in verdeling vrije tijd/vergoeding. Zo krijg ik een deel vergoeding en ben ik na mijn dienst op dinsdag vrij om even bij te kunnen komen.

Om nog even terug te komen op de definitie van “Dienst” uit de Dikke van Dale die ik in het begin van deze bQuote citeerde, kan ik toch wel stellen dat ik deze week voor onze klanten weer uiterst “van nut ben geweest”.

Lijkt het jou nou ook leuk of ken je iemand die het leuk zou vinden om elke dag bezig te zijn met zo’n dynamisch vak, waarbij je direct resultaat ziet van de keuzes die je maakt? En waarbij je voor een grote groep klanten écht van nut kan zijn en het verschil kan maken? Neem dan contact met ons op!

Deel deze pagina op social media

Geschreven door

Tom Alleblas

Adviseur Energie

tom.alleblas@bqurius.nl